بهترین دبیران زیست کنکور ایران

روش مطالعه زیست شناسی رتبه های برتر کنکور

توسط

در

درس زیست شناسیاز نظر رتبه های برتر و نظر بهترین زیست شناسی کنکور ایران یکی از مهم‌ترین دروس کنکور تجربی است که برای ورود به رشته‌هایی مانند پزشکی و پرستاری در دانشگاه‌های معتبر، نیاز به مهارت و تسلط بر آن دارید. اما آموختن، خلاصه برداشتن، و جمع‌بندی این درس به راحتی نیست. با این حال، برخی فرد‌ها با انگیزه، پشتکار، و برنامه‌ریزی منظم توانستند به بهترین نحو این کارها را انجام دهند و نه تنها درصدهای بالایی کسب کنند، بلکه به عنوان رتبه برتر در زمینه زیست شناسی شناخته شوند. در اینجا، بعضی از سوالاتی که ممکن است برایتان پیش بیاید عبارتند از: چه روشی برای مطالعه بهتر زیست شناسی و تضمین پیشرفت در این درس وجود دارد

ثنا فارسی، دارای رتبه یکصد و سیزده در منطقه یک کنکور تجربی اشاره کرده است که مطالعه زیست شناسی باید بر اساس کتاب درسی انجام شود. در این درس، تنها با خواندن چند باره کتاب درسی، نمی‌توان به سوالات آزمون‌ها و کنکور سراسری پاسخ داد و تست‌زدن بخش حیاتی از فرایند یادگیری در این درس است. زیرا طراحان سؤالات معمولاً شیوه‌های خاصی دارند که دانش‌آموز را در تله خود بیندازند، و پس از حل تعداد کافی تست می‌توان به راحتی تحلیل‌های تستی را تشخیص داد. در اینجا، شش تکنیک برجسته تست‌زنی کنکور به اشتراک گذاشته شده است.

روش مطالعه من برای یادگیری مباحث جدید به این صورت است که ابتدا کتاب درسی را 2 تا 3 بار مطالعه می‌کنم تا موضوع کلی را درک کنم. سپس یکبار درسنامه یا کتب کمکی را مطالعه کرده تا مفهوم را به خوبی درک کنم. در پایان دوباره کتاب درسی را مرور می‌کنم و نکات مطرح شده در درسنامه را با آن مقایسه می‌کنم، اما یادداشتی نمی‌برم. مرحله بعدی یادگیری توسط حل تعداد کمی تست با تحلیل کامل است که پس از مطالعه مطلب انجام می‌دهم. در روز‌های بعد با توجه به سختی و اهمیت موضوع، تعداد زیادی تست حل کرده و اشکالات را برطرف می‌کنم، اما همه تست‌ها را یک‌جا حل نمی‌کنم و تعدادی را برای مرور آینده نگه می‌دارم. در زمان مرور که فاصله زمانی تا آزمون کم است، تست‌های باقی‌مانده را حل کرده و نکات مهم و مطابق با کتاب درسی را یادداشت می‌کنم. زیست شناسی را صرف مطالعه می‌کنم زمانی که چند ساعت از بیداری‌ام گذشته و ذهنم به طور کامل آماده است، حدود ساعت 9 صبح. این روش مطالعه من برای هر آزمونی یکسان است، زیرا تست‌های آزمون‌ها نیازمند تسلط بیشتر از آزمون‌های تشریحی هستند، و با این روش مطالعه برای هر دو آماده خواهم شد.

علی عبدالله زاده، رتبه دو کنکور میگوید روش مطالعه او برای زیست شناسی به این صورت بوده که ابتدا کتاب درسی را برای به دست آوردن دیدگاهی کلی از موضوع فصل مطالعه می‌کرده است. سپس به حل تست‌های آموزشی پرداخته و پس از حل هر سوال، پاسخ تشریحی آن را بررسی می‌نموده تا مطالب بهتری را مرور کند. هدف اصلی از این مرحله، درک نحوه طراحی سوالات و داشتن مفهومی دقیق از قسمت‌های سوالات بوده است. علاوه بر این، تمامی مطالب مطالعه شده در دوره اول، نیز بازبینی و بررسی می‌شده و این روش بهترین رویکرد مرور درس برای او بوده است.

پس از چند روز، علی دوباره به مطالعه کتاب درسی با دقت بیشتر پرداخته و مباحثی که در تست‌ها مورد آزمون قرار گرفته بودند را دوباره مرور نموده و نکات اساسی را یادداشت می‌کرده است. سپس با فاصله یک یا دو روز، دوباره به حل تست‌ها پرداخته و مراحل را تکرار کرده تا مطالب را به طور کامل مرور و آمادگی کافی را داشته باشد.

یکی از روش‌های علی برای مطالعه درس زیست شناسی این بوده که سوالات خود را از کتاب زیست شناسی مطرح کرده است؛ این اقدام باعث می‌شده کتاب را با دقت بیشتری مطالعه کند. همچنین، پاسخ‌های خود را به سوالات دیگران در کلاس ارائه می‌داده تا مطالب را بررسی و با دوستان خود نکات را به اشتراک می‌گذارد.

فاطمه خانی رتبه شش کنکور تجربی نیز میگوید نحوه خواندن زیست من برای کنکور تجربی این بود که بیشتر تمرکزم رو روی کتاب درسی می گذاشتم و بلافاصله بعد از تدریس معلم، مبحث اون روز رو برای تثبیت در حافظه ی بلندمدت مطالعه می کردم که روش مطالعه خوبی برای درس زیست محسوب می شه. روزهای دیگه فقط کتاب درسی رو مرور می کردم تا مباحثی رو که کامل یاد نگرفته بودم شناسایی کنم. روزهای نزدیک به آزمون، تست های کنکور اون مباحث و تست های نشان دار رو تمرین می کردم تا مباحث در ذهنم تثبیت بشه. (اگه بعد از خوندن توصیه‌ی خانم خانی براتون سوال شده که معلم خوب از کجا می‌شه گیر آورد، پیشنهاد می‌کنیم از صفحه‌ بهترین دبیرستان دخترانه در تهران دیدن کنید) من بیشتر تمرین تست داشتم و تونستم در کنکور سراسری، زیست رو حدود 90 درصد بزنم. در سال چهارم، درس زیست پایه رو در کنار درس مدرسه می خوندم. در ماه های نزدیک به کنکور روی کتاب زیست وقت خیلی زیادی می گذاشتم و می تونم بگم بیشتر وقتم رو روی کتاب درسی صرف می کردم و چندین بار کتاب رو تا کنکور دوره کردم تا به تسلط نسبی روی کتاب درسی رسیدم و از این نحوه مطالعه زیست کنکور نتیجه قابل قبولی گرفتم.

اما برزین از دیگر رتبه های برتر میگوید برای مطالعه زیست شناسی برای کنکور به روشی اقدام کرده است که کتاب درسی را منبع اصلی و جامعی می‌دانسته و پس از تسلط بر مطالب آن به تست زدن می‌پرداخته است. او به صورت منظم هر روز درس زیست شناسی را مطالعه می‌کرده و نکات مختلف فصل‌های کتاب را ترکیب و با دقت حاشیه‌نویسی می‌کرده است. طی ابتدای سال، به حل تست‌های تألیفی می‌پرداخته بود، اما در آخر سال تمرکز خود را فقط بر روی حل سوالات کنکور متمرکز کرده بود و با این روش مطالعه، موفق به پاسخ درست دادن به 95 درصد از سوالات زیست در کنکور شده است.

روش مطالعه علیرضا رضایی، رتبه شش کنکور نیز به گفته خودش، بر اساس اولویت این بود که با کتاب درسی کار کند و تمام نکات تستی را در حاشیه کتاب درسی نوشته تا نیازی به مراجعه به کتب دیگر نباشد و کتاب درسی را به منبع جامع و کاملی برای خود تبدیل کند.

علیرضا توصیه می‌کند که برای مطالعه زیست برای کنکور، به نکته‌برداری، حاشیه‌نویسی و یادداشت‌برداری توجه کنید و به تمام جزئیات کتاب مسلط شوید. این روش مطالعه باعث می‌شود تا دقت لازم به تمام جوانب و جزئیات موجود در کتاب درسی داشته باشید و اطمینان حاصل شود که تمامی مطالب مورد نیاز برای کنکور پوشش داده شده است. این رویکرد می‌تواند به تقویت تسلط بر مطالب و بهبود عملکرد در آزمون‌های کنکور کمک کند.

روش مطالعه و پیشرفت علیرضا در درس زیست بسیار قابل تحسین است. او با دقت به بررسی تمامی تست‌های آزمون‌های آزمایشی کنکور پرداخته و حتی نکات مفید تست‌هایی که صحیح پاسخ داده بوده، در حاشیه کتاب درسی یادداشت کرده است. همچنین، از اشتباهاتی که در تست‌ها انجام داده بوده، نیز یادداشت برداشته و این اقدام به او کمک می‌کند تا از اشتباهات گذشته خود یاد بگیرد و در آینده بهبود بخشیده.

از آزمون‌های آزمایشی برای رفع اشکالات و شناسایی نقاط ضعف استفاده کرده و این نشان‌دهنده تعهد و انگیزه قوی او برای بهبود علمی خود است. در آزمون‌های تابستانی، با استفاده از منابع مختلف ابتدا با چالش مواجه شده بوده و درصد ناکافی از خود را در درس زیست نشان داده بود. اما با مراجعه به منابع استاندارد مانند کتاب‌های کانون و تست‌های کنکور سراسری، موفق به بهبود نمرات خود شده و حتی در یک آزمون توانسته است نمره ۱۰۰% را بیاورد.

تغییر منابع مطالعه و استفاده از بهترین اساتید زیست شناسی کنکور ایران به کمک او شده است تا نحوه تدریس و طرح تست‌ها را بهتر درک کند و به نتایج بهتری دست پیدا کند. انتخاب دقیق منابع و تمرکز بر جزئیات، منجر به تسلط بیشتر و موفقیت در آزمون‌های آتی شده است. این نشان‌دهنده اهمیت تمرکز بر ریزمتون‌ها و دقیق‌تر شناخته شدن مطالب برای بهبود عملکرد تحصیلی است.

روش مطالعه و آمادگی سارا همتی که رتبه ۱ کنکور تجربی را کسب کرده و دارای نیز بسیار جالب و کارآمد است. او ابتدا مطالب را مطالعه و تست آموزشی میزند، سپس به کتاب برمی‌گردد و نکات تست‌ها را یادداشت می‌کند تا بعدا دیگر نیازی به مراجعه مجدد به تست‌ها نداشته باشد. سپس سری‌های بعدی کتاب را مرور می‌کند و برای این درس یادداشت‌برداری می‌کند. او همچنین برای تثبیت و بهتر یادگیری مطالب، از روش درخت دانش استفاده می‌کند و توانایی تدریس به دیگران را نیز تمرین می‌کند.

در زمان تحلیل آزمون‌های آزمایشی، سارا به ترتیب ابتدا پاسخ تشریحی ها را مطالعه و بررسی می‌کند و سپس در زمان آزمون جمع‌بندی زیست کنکور، خودش سوالات را میزند تا مرور کرده و مهارت‌های خود را تقویت کند. او این روند را برای همه دروس و به ویژه درس زیست انجام می‌دهد که نشان از تمرکز و دقت بالای او در مراجعه و بررسی سوالات آزمونی دارد. این روش مطالعه کارآمد و اثربخش به وی کمک کرده تا به رتبه برتری در کنکور تجربی برسد.

روش مطالعه و آمادگی متین جمالیان از رتبه برترهای کنکور نیز بسیار جالب و موثر است. او تأکید دارد که زیست نیاز به تکرار و مرور زیاد دارد و لازم است هر مبحث را چندین بار مرور کنید تا به تسلط لازم برسید. او اعتقاد دارد که مطالعه مکرر در کنار تکرار و تمرین مطالب، ایده‌ها را در ذهن تثبیت کرده و به یادگیری و تسلط بر مباحث کمک می‌کند.

متین با ترکیب نکات مختلف که مطالب رازبانی خوبی را در ذهنش حفظ می‌کند، به تسلط بر مباحث کمک می‌کند. او از آزمون‌های آزمایشی بهره می‌برد تا از نحوه طراحی سوالات و بخش‌های جالب تر کتاب آگاهی پیدا کرده و از نکات کتاب استنباط می‌کند و ذهن خود را به خلاقیت و استنباط پرداخته و از تفکر طراحان استفاده می‌کند. این روش به او کمک می‌کند نه تنها نکات مهم را حفظ کند، بلکه فهم عمیق‌تری از محتوا و ارتباط میان مباحث را پیدا کند و بتواند بهترین استفاده را از مطالب کتاب درسی برای کنکور ببرد.